Å være en bevisst forbruker krever kunnskap. Selv har jeg brukt mange timer på å lese forskningsrapporter, artikler og øko-blogger for å lære om hva jeg kan gjøre bedre, uten å nødvendigvis alltid bli så mye klokere. Ofte blir jeg sittende igjen med følelsen av det er en lang vei å gå, og det hele kan lett virke litt paradoksalt. Stadig flere resirkulerer iherdig, kjøper kun økologisk mat, kjører el-bil og parkerer ”bensinslukeren” – men går kledd i månedens nyeste trend som raskt havner bakerst i klesskapet. Det kan virke som at folk er mindre opptatt av hva de har på seg, selv om tekstilproduksjon regnes for å være en av de mest miljøskadelige industriene globalt, med høyt karbonavtrykk, vannforbruk og farlige kjemikalier som slippes ut i naturen.

Nøkkelen ligger i å investere i kvalitet fremfor pris og noe klassisk fremfor trendy. Dette er noe av det viktigste – og enkleste – vi som forbrukere kan gjøre noe med. I tillegg utvikles det stadig nye tekstiler og metoder som er med på å gjøre det mulig å ta bedre valg. For at dette skal fortsette er det viktig å støtte de initiativtakerne i bransjen som jobber for å gjøre en forskjell.

Mye av skylden for den lite miljøvennlige utviklingen innen mote legges på fremveksten av lav-kostnadsforhandlere, slike som for eksempel H&M og Zara. De er begge pionerer innen ”fast fashion”, en markedsmodell som bygger på rask sirkulasjon av masseproduserte trender solgt til så lave priser at de burde få oss til å åpne øynene, i stedet for å åpne lommeboken. Men det er nettopp det de fleste av oss gjør; åpner lommeboken og lukker øynene.

 

tekst: JULIANE SALICATH

Posted in blogs By Marte -

0 Kommentarer

Send kommentar

  • In response to:



* Nødvendige Felt